onsdag den 27. juni 2012

Synlig kreativitet

Jeg var på visit hos en veninde og vi kom til at tale om vores  "hjertebørn" håndarbejde og kreativitet. Få dage før havde jeg været på marked og set en gammel bedstemor der solgte sine fint hæklede tæpper og due for langt under garnets pris, hvilket reelt gjorde mig ondt. Jeg tænker at vi simpelt hen ikke værdsætter de fantastiske færdighedder, der ligger i det at kunne en håndarbejsdisciplin, nok.
Min veninde og jeg  kom frem til, at hvis det, at kunne et håndarbejde blev mere værdifuldt, kunne det være at skoleverdenen også fik øjnene op for hvor vigtigt det er, at kunne udtrykke sig gennem håndværk ved hjælp af kreativitet. Altså et nyt mål : at finde ud af hvordan vi gør håndarbejde, det være sig hækling, strikning, patchwork, dukkemagerri, keramik samt rigtig mange kunsthåndværk synlig og værdisat så vores lille land bliver rigere på både dygtigeog også kreative mennesker.

5 kommentarer:

  1. Hvor er her hyggeligt, på din blog.
    Her vil jeg gerne følge med fremover.

    Med hensyn til dit indlæg her, så aner jeg en forandring forude.
    Mine drenge og især svigerdøtre vil mega gerne have hjemmegjorte ting,
    men den ældre dame du der omtaler, kan godt minde lidt om min egen bedstemor.
    Hun lavede så meget med sine hænder, at vi alle i familien var rigelig dækket ind.
    Derfor fortsatte hun, fordi processen gjorde hende glad og dobbelt glæde kunne opleves, når hun gav det væk til gode formål.

    Sommerhilsen fra Mosekonen, som fandt vej til din blog via perleblogger indlæg hos Karen Klarbæk

    SvarSlet
    Svar
    1. tak for din kommentar og ja jeg håber at der er ved at ske en ændring men hvordan får vi gjort det tydeligt måske skulle vi lave et krea- initiativ til tv 2 god morgen eller sådan noget.

      Slet
  2. Hørt :-)
    Du har fuldstændig ret - vi skal værdsætte vores håndarbejde meget mere - og dermed vil omgivelserne også gøre det.

    God arbejdslyst :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. tak for din kommentar . Jeg arbejder videre med mit projekt om at gøre vores fantastiske håndarbejds tradition mere synlig og dermed mere værdsat

      Slet
  3. Hvad er målene på sekskantetne?

    SvarSlet